Hatırlatıcı: Saklı detaylar ile 2021 F1 sezonu

 Açık konuşayım, bir Formula 1 hayranı olarak geçtiğimiz sezondan -tüm destansı yarışlara, Max-Lewis rekabetine ve Abu Dhabi'ye rağmen- beklediğim kadar zevk alamadım. Bunun sebebi Vettel fanı olmamın dışında araçların artık bıkkınlık getirmesi. Hantal görünümlü, gelişime kapalı, kirli hava makineleri olarak görünüyor gözüme bu araçlar. 2022 sezonuna son 11 gün kala ise epey heyecanlı durumdayım. Yer etkisi konseptinden epey umutluyum.

Benim zevk alıp almamam 2021 sezonunun unutulmaz bir sezon olduğu gerçeğini ise elbette değiştirmiyor. Verstappen'in şampiyonluğu, sürpriz podyumlar ve pist üstü mücadeler elbette daima hatırlanacak. Fakat gelecekte 2021 sezonuna bakan Formula 1 hayranları çok daha fazlasını görecekler.

Bu yazımızda 2021 sezonlara dair ufak detaylara bir bakış atacağız. "Böyle bir şey olmuştu" dedirtecek bir yazı olmasını amaçladım. Şimdiden iyi okumalar!

Yazıya "şampiyon" ile başlayalım.

1- F1, arka arkaya 3 senedir yeni bir yarış galibi ile tanışıyor.

F1, belli takımların hegemonyasına girdiğinden ve bu takımlar sık sık pilot değişikliğine gitmediğinden dolayı, yeni yarış galiplerinin ortaya çıkma hızı bir hayli düşmüştü. Bu döngü son üç senedir biraz kırıldı diyebiliriz. Elbette sürpriz kazaların ve birçok dış faktörün de etkisi var, fakat ne olursa olsun yarış galibi yarış galibidir. Esteban Ocon'un Macaristan zaferi ile birlikte, spor son üç senede dördüncü yeni galibine kavuştu. Peki gelecek sezon bu sayı artacak mı? Bu durum için uygun şartlar bulunmakta, izleyip göreceğiz.

Ocon artık bir yarış galibi.

2- 2009'dan sonra ilk defa bir yarışta yarım puan uygulandı.

Yağmurun tüm haftasonunu etkilediği 2021 Belçika GP'si uzun seneler konuşulacak, fakat pist üstü mücadeleleriyle değil. Hatırlayacağınız üzere güvenli olmayan hava koşulları dolayısıyla start sürekli ertelenmiş, sonrasında da puan verilebilmesi için Güvenlik Aracı ardında iki tur atılmış, böylece yarış son bulmuştu. Yarışın %50'sinin tamamlanmamış olması ise yarım puan verileceği anlamına geliyordu. Böylece 2021 Belçika GP, 31. turda sonlanan ve Jenson Button'ın kazandığı 2009 Malezya GP'sinden sonra bir ilk olarak tarihe geçti.

Gerçekten bunun için 4 saat bekledik. 4 saat.

3- Mercedes 2013'ten sonra ilk kez bir seneyi dublesiz kapatırken, 9 sene sonra podyumun zirvesine geri dönen McLaren, duble yapabilen tek takım oldu.

2021, rekabetin ve zirvedeki bilinmezliğin zirvede olduğu bir seneydi. Verstappen'in Macaristan dışında hiçbir yarışı ilk ikinin dışında bitirmemesi ve orta sıra takımlarının sürpriz ziyaretleri de eklenince, Mercedes 2013'ten bu yana ilk kez bir seneyi duble yapamadan kapattı. Aynı şekilde Red Bull'da duble yapamazken, sezonun tek dublesi sürpriz şekilde McLaren'dan geldi! İtalya GP'sinde Ricciardo'nun galibiyeti ve Norris'in ikinciliği sonrası turuncular galiplerin dünyasına görkemli bir dönüş yaptı.

McLaren zirveye şov yaparak döndü.

4- 24 sene sonra ilk defa, bir pilot pit-stop yapmadan yarış tamamladı.

Normal şartlarda, bir pilotun her yarışta en az iki farklı lastik hamuru kullanma, dolayısıyla en az bir pit-stop yapma zorunluluğu bulunmakta. Yağmurlu yarışlarda ise tüm yarışın yoğun yağmurda geçebilme ihtimalinden ötürü bu kural geçerli değil, dolayısıyla teknik olarak pit-stop yapmadan yarış tamamlamak mümkün. Bu taktik, en son 1997 Monaco GP'sinde Mika Salo tarafından denenmiş ve Salo'nun 5. liği ile pozitif sonuç vermişti. "İlginçlikler sezonu" 2021, 24 senelik araya da son verdi. Esteban Ocon, 2021 Türkiye GP'sini pit-stop yapmadan tamamladı ve 10. olarak puan aldı. Fakat Salo'nun aksine, Fransız pilot epey zorlandı diyebiliriz. Son turu, 11. tamamlayan Antonio Giovinazzi'den 5 saniye daha yavaştı!

2021 Türkiye GP'si pek zevkli bir yarış olmasa bile Ocon sayesinde bilgi yarışmalarında görülecek bir yarış oldu.

5- Leclerc, kendi evinde çıktığı 3. yarışı da tamamlayamadı.

Söz konusu kendi ülkesindeki yarışlar olunca, bazı pilotların çok şanssız olduğunu söyleyebiliriz. Örneğin, Rubens Barrichello, kendi evinde yalnızca bir kez podyuma çıkabilmiş ve tam 11 kez yarış dışı kalmıştı. Charles Leclerc ise, bu sene itibariyle Barrichello'dan sonraki yeni ev lanetinin sahibi olmaya doğru ilerliyor. 2018'de frenlerinin patlaması, 2019'da ise Hulkenberg ile yaşadığı temas sonrası aracının hasar alması sonucu yarış dışı kalan Leclerc, bu sene pole pozisyonunu almasına rağmen teknik arıza sonucu yarışa dahi başlayamadı! Böylece Monakolu pilot, kendi evinde 3'te sıfır yaptı. 

Bir diğer ev yarışı, bir diğer şanssızlık.

6- Verstappen, üç pilotun paylaştığı "bir sezonda en çok podyum" rekorunu sayısal olarak kırdı.


2021 sezonu, 22 yarış ile "bir sezonda en çok yarış" rekorunun kırıldığı bir sezondu. Bu şartlar altında "bir sezonda en çok podyum rekoru" da şaşırtıcı olmayan bir biçimde kırıldı. 22 yarışın 18'ini podyumda tamamlayan Max Verstappen, üç pilotun (Lewis Hamilton, Michael Schumacher, Sebastian Vettel) paylaştığı 17 podyumluk rekoru kırdı. Fakat rekoru yalnızca sayısal olarak kırdığını da belirtmeliyiz. Oransal olarak rekor halen 2002 sezonunda 17 yarışta 17 podyum elde ederek %100'e ulaşan Michael Schumacher'e ait.

Max Verstappen rekorlarına bir yenisini ekledi.

7- Fernando Alonso, 7 senelik podyum hasretine son verdi.

Modern dönemin, hatta tüm F1 tarihinin en başarılı pilotlarından Fernando Alonso'nun son podyumunun 2014 Macaristan GP'sinde gelmiş olması F1 fanları için halen şaşırtıcı gelmekte. McLaren'in fetret dönemine denk gelen Alonso, bir türlü şanssızlıkların pençesinden kurtulamamıştı. Bu sene nispeten daha rekabetçi bir araca sahip olan Alonso, 2021 Katar GP'sinde iyi bir strateji uygulayarak Sergio Perez'i mağlup etti ve uzun süre sonra yeniden podyuma dönerek tüm hayranlarını, muhtemelen de tüm Formula 1 camiasını sevindirdi.

El Plan devrede.


8- Nikita Mazepin, sezonu sadece iki yarışa çıkan Robert Kubica'nın gerisinde tamamladı.

İnanılmaz ama gerçek diyebileceğimiz bir istatistik bu. Çaylak sezonunu kazalarla ve takım arkadaşından yediği farklarla geçiren Rus pilotun en iyi yarış sonucu Azerbaycan'daki 14. lük oldu. Diğer yandan, Kimi Raikkönen'in Covid-19'a yakalanması dolayısıyla iki yarışa çıkan Robert Kubica ise Hollanda'da 15, İtalya'da 14. olarak Nikita Mazepin'i puan tablosunda geride bıraktı -bunun sebebi Mazepin'in 14. lük dışında en iyi sonucunun 17. sıra olması-. Böylece Mazepin'in trajikomik sezonu, puan tablosuna da trajikomik şekilde yansıdı.

Mazepin'i çok özleyeceğiz. F1 hasretti böyle deli pilotlara.


9- Williams, acı verici iki senenin ardından takımlar şampiyonasını sekizinci bitirerek büyük bir adım attı.

Bahsettiğimiz takım Williams olunca sekizinciliğe başarı demek belki şaşırtıcı bir durum, fakat 2019 ve 2020'ye bir bakalım: 2019'da takım testlere zor çıkmış, FW42 gibi tartışmalı bir araç ile yarışmış ve tek puanını 13 pilotun tamamlayabildiği 2019 Almanya GP'sinde elde etmişti. 2020'de atılan ufak adımlar umut verse de, puana ulaşmayı başaramamışlardı. 2021 bu açıdan bakıldığında net bir ileri adım. Takımın yeni sahiplerinin attığı iyi adımlar, Capito'nun ilk sınavını başarıyla geçmesi, Russell'ın Cumartesi performansları ve Latifi'nin de gelişim göstermesi derken Williams sezonu 23 puan ve Belçika'daki yarım yarışta gelen bir podyum ile sekizinci sırada kapattı. 2022 kurallarını sabırsızlıkla bekliyorlar, bakalım 2014'teki başarıyı tekrarlayabilecekler mi?

Fotoğraftaki adam seneye yok, fakat Williams 2022 için Albon-Latifi ikilisine güveniyor.


10- Raikkönen, F1 tarihinin en çok yarışa çıkan pilotu olarak kariyerine ikinci kez nokta koydu.

3 senedir Alfa Romeo ile yarışmakta olan 42 yaşındaki efsane, geçtiğimiz sezon sonu itibariyle ikinci kez emekliye ayrıldı, -hatırlayacağınız üzere Raikkönen 2009 sezonu biterken emekli olmuş fakat 2 yıl aranın ardından geri dönmüştü. Raikkönen, -kendisi hiç umursamasa da- uzun kariyerini 350 yarış ile "F1 tarihinin en çok yarışa çıkan pilotu" olarak tamamladı. Kimi'yi, kendine has tavırlarını ve umursamaz demeçlerini hepimiz çok özleyeceğiz.

O muhtemelen hiçbirimizi özlemeyecek tabi.

Böylece 2022 sezonu başlamadan önce 2021 sezonuna tekrardan kısaca göz attık. Umarım artık daha fazla Abu Dhabi ve Masi röportajı görmeden 2022'ye odaklanabiliriz. 

Yorumlar