Felipe Massa: 39 Saniyelik Şampiyon

Herkese merhabalar. Son 2 aydır yine hiç bir şey yazmamışım, finaller ve kendi yaşantımda olanlarla birlikte yine boş kaldı burası. Fakat aklıma yazacak bir şey geldiği an hemen kendimi burada buluyorum, şu anda olduğu gibi :)

Yazımızın konusu başlıkta da görebildiğimiz üzere Felipe Massa. Küçüklüğümden beri en sevdiğim pilotlardan biri olan Massa, 2017 sezonunun sonunda emekli oldu ve koltuğunu Sirotkin'e bıraktı. Bu yazımda kendisinin kariyerinden yıl yıl bahsedeceğim.


2002

Felipe Massa 2002'de Peter Sauber tarafından keşfedilir ve Nick Heidfeld'in takım arkadaşı olarak uzun yıllar sürecek kariyerine ilk olarak Sauber'de başlar. İlk sezonunda tam bir Lance Stroll performansı gösterir, sürüşü pek güven verici değildir, hatta Silverstone'da arka arkaya 3 kez spin atar. İtalya yarışından sonra grid cezası alır fakat takım bu cezayı ödememek için yerine tecrübeli pilot Frentzen'i getirir, sezon sonunda Massa koltuğunu yine Frentzen'e kaptırır.

Puan: 4
Sıra: 13.
En iyi sıralama derecesi: 7.lik
En iyi yarış derecesi: 5.lik
Genç Felipe, 2002'de Sauber adına yarışmaya hazırlanırken.

2003

Koltuğunu kaybeden Felipe, arkadaşı ve menajeri Nicolas Todt (Jean Todt'un oğlu) sayesinde o seneyi Ferrari test pilotu olarak geçirir, kariyeri için önemli bir adım olur bu. Nitekim 2 sene sonra Michael Schumacher'in takım arkadaşı olma fırsatını yakalayacaktır bu sayede.

Felipe Massa, 2003, Ferrari test pilotluğu görevine başlarken.

2004

2003'de başarılı bir test pilotluğu senesinden sonra Felipe yeniden Sauber'de yarışma imkanı yakalar. Ferrari'nin domine ettiği sezonda en iyi derecesi 4.lük olur, sezonu takım arkadaşı Fisichella'nın bir sıra gerisinde ve 10 puan arkasında 12. tamamlar

Puan: 12
Sıra: 12.
En iyi sıralama derecesi: 4.lük
En iyi yarış derecesi: 4.lük

Massa, Sauber'de ikinci senesinde, 2004

2005

Felipe, 2005'de yine ortalama bir performans gösterir, fakat takım arkadaşı olan 1997 dünya şampiyonu Villeneuve'yi geride bırakmayı başarır. Bu sene Sauber kariyerinin bittiği senedir, nitekim kendisi 2006'da Barrichello'nun yerine Ferrari'de yarışmaya başlayacaktır.

Puan: 11
Sıra: 13
En iyi sıralama derecesi: 7.lik
En iyi yarış derecesi: 4.lük

Massa bir sonraki sene için Ferrari koltuğunu kapmış olmanın sevinci içinde, 2005.

2006

2006'da Massa'nın 8 sene sürecek Ferrari kariyeri başlar, sezonun 5.yarışı olan Nürburgring'de kariyerinin ilk podyumunu elde eder. 9 yarış sonra ise Türkiye'de ilk zaferini ve ilk pol pozisyonunu elde eder. Alonso'nun şampiyon olduğu sezonda Massa Türkiye ve Brezilya yarışlarını kazanarak sezonu 3 pol pozisyonu, 2 zafer, 2 en hızlı tur ve 7 podyum ile takım arkadaşı Schumacher'in bir sıra ardında 3.sırada bitirir. Massa artık iyice ismini duyurmaya başlamıştır.

Puan: 80
Sıra: 3.
En iyi sıralama derecesi: 1.lik (3 kez)
En iyi yarış derecesi: 1.lik (2 kez)

Massa, çok sevdiği Türkiye pistinde kariyerinin ilk polünü kariyerinin ilk zaferine çevirmiş olmanın sevinci içinde, 2006.

2007

2007'de Massa pistin en hızlı pilotlarından biri olan Raikkönen ile takım arkadaşı olur, fakat bu onu fazla etkilemez, araçtan maksimumu elde etmeye çalışır. Seneler sonra 2.pilot politikası gütmeyen Ferrari'de sezonun ilk yarısını takım arkadaşının önünde bitirmesine rağmen Monza'dan itibaren takım arkadaşı Raikkönen ipleri göğüsler ve efsanevi Brezilya yarışından sonra şampiyonluğu elde eder. Massa ise McLaren'lerin arkasında kalarak sezonu 6 pol pozisyonu, 3 zafer, 6 en hızlı tur ve 10 podyum ile 4.sırada noktalar. 4.sırada bitirmesine rağmen önceki sezona göre daha çok puan toplamış ve daha güçlü bir performans göstermiştir Massa, bu da onun 2008 şampiyonluğunun adaylarından biri olduğunun göstergesiydi.

Puan: 94
Sıra: 4.
En iyi sıralama derecesi: 1.lik (6 kez)
En iyi yarış derecesi: 1.lik (3 kez)

Massa 2007 Bahreyn GP'sini kazandıktan sonra zaferini kutluyor.

2008

Ve geldik ünlü 2008 sezonuna. Bu sezon Massa'nın kariyerinin zirvesidir, bir önceki sezonun şampiyonuyla takım arkadaşı olmasına rağmen 2. pilot muamelesi görmediği bir sezondur. Massa ilk iki yarış kendi hataları nedeniyle klasmana giremez, fakat her yarış üstüne koyarak takım arkadaşını geride bırakmaya başlar ve şampiyonluğun en büyük adayı Hamilton'a yavaş yavaş yaklaşır. Macaristan'da lider götürdüğü yarışta son 3 tur motorunun patlamasıyla yarış dışı kalır (bunun sonucunda o zamanların McLaren pilotu Heikki Kovalainen ilk ve tek zaferini kazanır) ve Singapur'da pit ekibinin azizliğine uğrayarak benzin hortumunu koparır. Bu iki yarış da rahatlıkla kazanabileceği yarışlardı, bu talihsizliklere rağmen son yarış olan Brezilya GP'sine Hamilton'un 7 puan arkasında şampiyonluk şansıyla gelir. Massa yarışa pol pozisyonundan başlar ve yarışın neredeyse hepsini lider götürerek kazanır. Hamilton'un 6.olması durumunda ise zafer fazlasıyla şampiyon olacaktır. 5 tur kala yağmur başlar ve Hamilton pite girerek Timo Glock'un bir sıra arkasında 5. olarak pitten çıkar, 2 tur kala ise Hamilton Vettel'e geçilir ve kendini 6.lıkta bulur. Massa damalı bayrağı geçtiği sırada kendisi 6.dır, yani Felipe şampiyon olmuştur. Fakat bu sadece 39 saniye sürer, çünkü yağmur lastiklerine geçmeyen Glock yavaşlamaya başlar ve son 2 viraj kala arka arkaya Vettel ve Hamilton'a geçilir ve Massa sadece 1 puan farkla şampiyonluğu kaybeder. Massa her şeye rağmen o sezon kendini kanıtlar ve Raikkönen ile beraber takımlar şampiyonasını Ferrari'ye kazandırmayı başarırlar. Başarılı geçen sezonu Massa 6 pol pozisyonu, 6 zafer, 3 en hızlı tur ve 10 podyum ile noktalar. Daha da üzücü olan gerçek ise, 2008 Felipe'nin yarış kazandığı son sezondur.

Puan: 97
Sıra: 2.
En iyi sıralama derecesi: 1.lik (6 kez)
En iyi yarış derecesi: 1.lik (6 kez)

Felipe 1 puanla kaçan şampiyonluk sonrası podyumda, 2008.

2009

2009 ne Felipe'nin ne de Raikkönen'in, genel olarak Ferrari'nin ortada olmadığı bir sezondu. Yeni kurallarla birlikte öne çıkan Brawn GP ve Red Bull Racing'in arkasında kalan Ferrari'de Massa yine yapabileceğinin en iyisini yapmaya çalışır, o sezonki ilk podyumunu elde ettiği Almanya GP'sinde takım arkadaşının 12 puan önündedir. Fakat Macaristan GP'sinin sıralama turlarında bir felaket gerçekleşir: öndeki Barrichello'nun aracından kopan yay Felipe'nin kaskına isabet ederek kaskını parçalar ve bilincini kaybeden Felipe kaza yapar. Bir süre hayati tehlike geçiren Massa'nın sezonu kapanır, fakat Brezilya'da damalı bayrağı sallayarak bir sonraki sezon geri döneceğinin göstergelerini verir. Fakat o kaza Felipe'nin kariyerinde bir dönüm noktası olmuştur, kendisi bir daha eski hızına kavuşamaz. Sezonu 1 podyum ve 1 en hızlı tur ile tamamlar.

Puan: 22
Sıra: 11.
En iyi sıralama pozisyonu: 4.
En iyi yarış pozisyonu: 3. 

Massa bir önceki sezon galip geldiği 2009 Brezilya GP'sinde damalı bayrağı sallarken.

2010

Massa, 2010'da yine bir şampiyon pilotla takım arkadaşı olur: Fernando Alonso. Massa geri döndükten sonraki ilk yarışını takım arkadaşının arkasında 2.sırada tamamlar, hatta 3 yarış sonra şampiyonada lider durumdadır. Fakat Ferrari'de işler değişmiştir, Felipe artık takımın 2.pilotu konumundadır, 2010 Almanya GP'de mükemmel bir start ile yarışı lider götüren Massa'ya "Fernando is faster than you" denilerek yer verdirtilmesiyle bu iyice kesinleşir. Massa maalesef eski günlerinden çok ama çok uzaktadır, sezonu 5 podyum ile 6.sırada noktalar.

Puan: 144
Sıra: 6.
En iyi sıralama derecesi: 2.lik
En iyi yarış derecesi: 2. lik

Massa, zaferinin elinden alındığı 2010 Almanya GP'si sonrası podyumda.

2011

2011 sadece Massa için değil, bir çok yarışçı için neredeyse yok hükmünde bir senedir, Sebastian Vettel'in dominasyonu altında geçen sezonda Felipe zayıf bir performans gösterir ve bırak galibiyeti, bir kere bile podyuma çıkamaz. Sezonu 1 en hızlı tur ile yine 6.sırada tamamlar.

Puan: 118
Sıra: 6.
En iyi sıralama derecesi: 3.lük
En iyi yarış derecesi: 5.lik

Massa 2011 Monako GP'sinde imza verirken.

2012

2012 yine Massa'nın kariyerinde var ile yok arasında olduğu yıllardan biriydi, yine de sezon boyunca 2 kez podyuma çıkmayı başardı ve 2012 Brezilya GP'sinde canını dişine takarak takım arkadaşı Alonso'nun şampiyon olabilmesi için yapabileceği her şeyi yaptı. Sezonu 122 puanla 7.sırada tamamlar.

Puan: 122
Sıra: 7.
En iyi sıralama derecesi: 3.lük
En iyi yarış derecesi: 2.lik


Massa, 3. olarak bitirdiği Brezilya GP'sinden sonra

2013

2013'de Massa sezona iyi başladı, hatta ilk iki yarışta sıralama turlarında Alonso'nun önündeydi. Fakat sezon yine de genel olarak vasat geçer, Eylül ayında ise Massa, sezon sonunda Ferrari'den ayrılacağını açıklar. 2009daki kaza olmasa, veya 2008de Macaristan'da motor patlatmasa bir Ferrari efsanesi haline gelebilecek olan Massa maalesef Tifosilerin aklında 2010-2013 arasındaki vasat performansı ile kalır. Sezonu 1 podyum ile Romain Grosjean'ın bile bir sıra arkasında 8.tamamlar.

Puan: 112
Sıra: 8.
En iyi sıralama derecesi: 2.lik
En iyi yarış derecesi: 3.lük

Massa, Ferrari ile son podyumunu kutluyor, 2013 İspanya GP.

2014

2014'de Massa 8 senelik Ferrari macerasını sonlandırmış ve Williams takımında Bottas'ın takım arkadaşı olmuştur. 2014 bana kalırsa Felipe'nin kaza sonrası en iyi senesidir, 2. pilot muamelesi görmediği bir takımda yapabildiğinin en iyisini yapmaya çalışmıştı yıllar sonra. Avusturya yarışında 6 sene sonra pol pozisyonunun sahibi olmayı başarır, Kanada'da ise Bottas'ı geçtikten sadece 3 tur sonra Vettel'in arkasına gelir, fakat Vettel önündeki Perez'i geçince bu kez onu avlamaya çalışır ve Perez'i tam geçecekken Perez'in yarış çizgisini değiştirmesi sonucu kaza yaparlar, bu da Massa'nın kariyerinin tam bir özetidir: şanssızlıklarla dolu bir kariyer. Massa seneyi takım arkadaşının 3 sıra gerisinde 7. sırada tamamlar. Yeni takımındaki ilk senesini 1 en hızlı tur, 1 pol pozisyonu ve 3 podyum ile kapatır.

Puan: 134
Sıra: 7.
En iyi sıralama derecesi: 1.lik
En iyi yarış derecesi: 2.lik

Massa, 2014'ün son yarışını 2. bitirdikten sonra.

2015

2015 Massa için araç-performans ilişkisi açısından bakarsak iyi bir senedir, takım arkadaşına yakın bir performans gösterse de Bottas'ın daha istikrarlı sonuçlar alması dolayısıyla onun 1 sıra gerisinde tamamlar. 2 kez podyuma çıkarak 6.bitirir, fakat İtalya GP'sindeki 3.lüğü kariyerinin son podyumu olacaktır

Puan: 121
Sıra: 6.
En iyi sıralama derecesi: 3.lük
En iyi yarış derecesi: 3.lük

Massa'nın kariyerinin en duygusal anlarından biri, 2015'deki son podyumu. İtalya GP.

2016

2016 artık Massa'nın yaşlandığının hissedilmeye başlandığı yıldır, ve Massa bunu kendi de farketmiş olmalı ki önceki 2 seneye göre aşırı vasat kalan sezonun bitmesine 2 ay kala emekliliğini açıklar. Brezilya GP'sinde, kendi evinde çok kötü bir kaza yapan Massa pite dönerken Brezilya bayrağını omzuna asmışken ağladığı anlar hala bir çok F1 severin aklındadır. 2016 Abu Dhabi GP'sinde pistlere veda eder Massa, fakat kısa süre sonra bunun bir veda olmadığını görürüz. Rosberg emekli olunca Bottas Mercedes'e geçer, aradığı yeterlilikte bir pilot bulamayan Williams ise Massa'dan emekliliğini bir süre için ertelemesini rica eder. Massa'da bu ricayı kırmaz ve 2017 için imzayı atar.

Puan: 53
Sıra: 11.lik
En iyi sıralama derecesi: 4.lük
En iyi yarış derecesi: 5.lik

Massa severlerin asla unutamayacağı anlar, 2016 Brezilya GP.

2017

Stroll'ün takım arkadaşı olarak Williams'a geri dönen Massa aracın da yeterli olmamasından ötürü kariyerinin en vasat senelerinden birini geçirir. Yine de Azerbaycan'da kaostan faydalanır ve kırmızı bayraklar sallanmadan önce 3.lüğe çıkar, Vettel ve Hamilton'un ceza yediklerini düşünürsek belki yarışı kazanabilirdi bile, fakat süspansiyonundaki arıza nedeniyle yarış dışı kalır. Sezon boyunca zayıf bir performans gösteren Massa sezon bitmeden 2 yarış önce bir kez daha emekliliğini açıklar ve son Brezilya yarışında iyi bir yarış çıkartarak 7.olur. Abu Dhabi'de de puan alan Massa böylece kariyerine son noktayı koyar.

Puan: 43
Sıra: 11.
En iyi sıralama derecesi: 6.lık
En iyi yarış derecesi: 6.lık

Massa, evindeki son yarışta oğluyla beraber yurttaşlarını selamlıyor, Brezilya GP 2017.

Felipe Massa'nın 269 yarışlık kariyeri de böylece son buldu. 2008 gibi bir senede aslında takımın hatalarını geçersek kendi hataları da olmasa şampiyon olabilirdi, 2009'da o kaza gerçekleşmese sonraki sezonlarda daha iyi bir performans da gösterebilirdi, fakat o maalesef sadece hayranlarının gözünde "gönüllerin şampiyonu" olarak hatırlanacak. 

Fakat her ne olursa olsun, bu pistlerden bir Massa geçti ve gitti.

Bir sonraki yazımda biraz geçmişe gidip en sevdiğim pilotlardan biri olan Mansell'den bahsedeceğim. O zamana dek görüşmek üzere!



Yorumlar