2018 Almanya GP: Takım Emirleri ve Kaygan Zemin

Herkese merhabalar. Bir yarışı daha geride bıraktık. Eminim ki bu yarış sezonun en iyi yarışı olmasa (hiç olmazsa bir Silverstone değildi) bile üzerinde en çok tartışacağımız yarış oldu. Ben de bu yarışı kısaca özetleyecek ve yorumlayacağım. Bu yazı 2 bölüm olacak, 2.bölümde de yarıştan sonra Vettel'e acımasızca yönelen eleştirileri cevaplayacağım.

1. ve 2. antrenmanlar klasik RBR liderliğiyle bitti. RBR genelde biliyorsunuz "yarış tempomuz iyi" "en iyi şasi bizde" tarzı açıklamalar için en yumuşak hamurla hızlı turlara odaklanır Cuma günleri. Ferrari ise Cuma günleri genelde aracı ayarlamaya uğraşır, fazla hızlı turlar atmazlar.


RBR Cuma günleri hızlıdır fakat sonra bir anda 3.takım oluyorlar :)


Cumartesi günü ise 3.antrenmanlarda yağmur sürprizi ile karşılaştık. Zaten bütün hafta yağmur söylentileri içinde geçmişti, 3.antrenmanlarda yağmuru ilk kez gördük. Sadece 9 araç tur atabildi, seansın en hızlı isimleri ise Leclerc ile Ericsson oldular, Sirotkin'de 3.idi. Dalga geçeceğimiz bir durum gerçek oldu anlayacağınız :)

Sıralama turlarında Ferrari üstünlüğü bekleniyordu. Ferrari'de bunu boşa çıkarmadı ve daha Q1'de ne kadar güçlü olduklarını gösterdiler. Diğer yandan pole adaylarından biri olan Lewis Hamilton ise dağınık bir gün geçiriyordu, son hızlı turunda epey bir dışarı taştı ve hidrolik arızası ile kenara çekti. Bu yarışa 14.sıradan başlayacağı anlamına gelmekteydi. Daniel Ricciardo ise cezası nedeniyle 19.başlayacaktı.

Pole pozisyonu son saniyede belli oldu. Kimi Raikkönen epey hızlı sektör zamanlarıyla gelse bile son virajda ufak bir hata yaparak 3.sırada kaldı. Son saniyelerde Valtteri Bottas müthiş bir son sektör zamanıyla gelip kısa bir süreliğine liderliği alsa da pole pozisyonu 0.2 saniye fark ile Sebastian Vettel'e gitti. Kendi evinde 2.pole pozisyonuydu bu 2010'dan sonra. Verstappen 4. olarak 2.çizgiyi tamamladı. Haas takımı yine iyi bir performans ile 3.çizgiyi kapatırken Renault ikilisi de 4.çizgiyi kapatmışlardı. İlk 10'u ise Leclerc ve Perez tamamladılar.


Sebastian Vettel böylece kariyerindeki 55.pole pozisyonunu almayı başardı.


Yarışın startı olaysız bir şekilde alındı. Vettel liderliğini koruyup farkı açmaya başladı, daha sonra 5-5.5 saniye bandında sabit tutmaya devam etti. Raikkönen ise 14.turda epey erken pite alındı. Pitlerden sonra Raikkönen epey hızlandı ve peş peşe hızlı turlar atmaya başladı. 10 tur sonra Vettel ve Bottas pite girdiğinde yarışın yeni lideri Raikkönen olmuştu. 34.tur civarlarında Sebastian Vettel telsizden lastiklerini bitirdiğini ve şu anki durumunun sadece zaman kaybı olduğunu söyledi. 5 tur sonra Jock Clear Kimi'nin telsizinden konuştu ve farklı stratejiden dolayı Vettel'e yer vermesi gerektiğini söyledi. Kimi'de bunu yaptı ve liderlik Vettel'e yeniden geçti. Vettel'de liderliği aldığı andan itibaren farkı epey bir açtı.

Burada yazıya bir ara verip bu takım emri hakkında konuşacağım. Bu emir ilk verildiğinde epey sinirlendim. Çünkü takım emirlerine her türlü karşıyım. 2010 Hockenheim'de de olmuştum. Fakat daha sonra bir düşündüm bu takım emrinin içeriğini:

-Raikkönen epey erken pite gelmiş, ve o lastiklerle muhtemelen 2.pit yapmak zorunda kalacak.
-Kirli havadan ötürü geçiş yapmak zor yeni araçlarla ve Rai yeterince hızlanamadığı için Vettel hem geçemiyor, hem kirli havadan etkilenip lastiklere zarar veriyor, hem de arkadan Bottas yaklaşıyor.

Bu iki etkeni düşününce takım emri çok da mantıksız gelmedi. Yine de takım emrindense pist üstünde bir geçişi tercih ederdim.


Herkesin aklına bu sahnenin geldiğine eminim :)


Yarışa dönelim. 46.tur civarı yağmur başladı ve tek tek kaybedeceği bir şey olmayan pilotlardan pitler gördük. Leclerc, Alonso ve Verstappen geçiş lastiklerini takarken Gasly epey büyük bir kumar oynayıp yoğun yağmur lastiklerine geçti. Tabii yağmurun hafif olduğu ve sadece pistin belli bir yerinde yağdığı anlaşılınca yeniden kuru zemin lastiklerine döndüler. 50.tur civarı ise yağmur yine hızlandı ve SC girene kadar yaşanan 2 turluk periyotta tam bir kaos hakimdi. İlk önce Leclerc 360 derece spin attı, sonra Perez spin atarak toprak zemine girdi ve 2 sıra kaybetti, hemen ardından Raikkönen tur bindirme sırasında Magnussen tarafından bloklandı, bu nedenle Bottas'a geçildi. Tam daha neler olacak diye düşünürken yarışın kaderini etkileyen olay gerçekleşti.

Sebastian Vettel 13.virajda aracın kontrolünü kaybedip çakıla gömülmüş ve kendini bariyerlerde bulmuştu. 9 saniye farkla liderdi bu sırada. Bu hatası kendisine 25 puana ve şampiyona liderliğine mal oldu. Kazadan hemen sonra güvenlik aracı girdi ve Bottas anında pite alındı. Epey yavaş bir pitin ardından Bottas 3.idi.


Sebastian Vettel'in bu kazası kendisini farkı açma fırsatından ederken, şampiyonada da geriye düşürdü.

Hemen sonrasında Hamilton pite çağrıldı fakat yarışın en ilginç olayı bu esnada yaşandı. Kimi'nin girmediğini gören pit ekibi Hamilton'a girmemesini söyledi, fakat bu esnada pit sınırını geçmişti ve dört teker de beyaz çizginin içindeydi.

Şimdi bu normalde ceza gerektiren bir hareket bana sorarsanız. Çünkü pite çağırıldın, oraya yanlışlıkla girmen gibi bir durum da söz konusu değil, sırf güvenlik tehdidi yaratmıyor diye ceza verilmedi. Fakat bir düşünün. Ya iki saniye sonra girme deselerdi? O zaman çıkamayacaktı. Yarışı da 3.bitirecekti. En azından 5 saniye ceza hak ediyor. Ki Hamilton'da bunun bilincinde SC sonrası peş peşe en hızlı turları attı.


 Hamilton'un bu olayı inceleme altına alındı, sonuç olarak kınama cezası aldı.


SC sırasında Kimi'de pite gelince liderlik Hamilton'a geçmişti. SC çıkışı yeni lastiklerle avantajlı durumda olan Bottas atak denedi, ilk atağını Hamilton savuşturdu. Hemen o sırada Bottas'a da takım emri verildi ve Hamilton'u zorlanmaması söylendi. Böylece Mercedes duble yaptı, Hamilton 14.başladığı yarışı kazandı. Bunu 3 büyük takımdan bir araca tek bir geçiş yapmadan başardı. 5.liğe kadar hızlıca geldi, Verstappen çifte pit yapınca 4.oldu, Vettel bariyere gömünce 3.lüğe yükseldi, Bottas ve Rai pite girip kendisi bahsettiğim pit olayı sayesinde girmeyince galibiyet geldi. Şans faktörü yanındaydı, fakat yine de galibiyet galibiyettir. Tebrikler Lewis!

Yarıştan sonra pilotlar şampiyonasında Lewis Hamilton 17 puan farkla yeniden liderliğe yükseldi, takımlar şampiyonasında ise Mercedes 8 puan farkla öne geçti. Vettel'in hatası çok ama çok fazla puana mal oldu maalesef, fakat daha 10 yarış var. Ferrari toparlayabilecek mi hepimiz göreceğiz.

Yazının diğer bölümü de muhtemelen yarın veya bir sonraki gün gelir. O zamana dek görüşürüz!


14.lükten gelen bir galibiyet ne olursa olsun değerlidir. Bir kez daha tebrikler Lewis!




Yorumlar